שיקולים ודגשים לדירקטורים בחברות טכנולוגיות

רבות נכתב על אחריות דירקטורים, מעורבותם הנדרשת בהתנעה ובקרה של תהליכי קבלת החלטות וניווט החברה אל מול אתגריה העסקיים, וזאת תוך הערכת סיכונים שקולה ומודעת.

כדאי להתייחס להמלצות ועבודות שנעשו על המייחד את הדירקטוריון בחברות טכנולוגיות ובמיוחד באלה בהן קצב הגדילה וההתפתחות גבוה במיוחד.

קיים הבדל מהותי בתפקיד הדירקטורים בחברת סטארט אפ בשלביה הראשוניים בהן האתגר המרכזי הוא הפיתוח הטכנולוגי, אסטרטגיית הקניין הרוחני וגיוס ההון בסבבים הראשוניים.

מומחה בכימיה חומריםבשלבים מתקדמים יותר של חברת ההזנק, האתגר השיווקי, תדמית ושווי החברה מהווים את העניין המרכזי לקראת גיוס הון משמעותי יותר.

בחברות טכנולוגיות בשלות המציגות הכנסות ורווחים, הדגשים יהיו לשמירה ולחיזוק היתרון הטכנולוגי של החברה ומשמעויות רגולטוריות הנוגעות ליישום הטכנולוגיות.

מאמר שפורסם ב-Harvard Business Review ב-2006, עסק בתהליכי קבלת החלטות בדירקטוריונים של תאגידים טכנולוגיים וניתח לקחים מאירועים מרכזיים בעבר בהם נגרם נזק בלתי הפיך לתאגידים כגון: WorldCom, Disney, Enron.

הבנת המוצרים, הטכנולוגיות ותהליכי הפיתוח והייצור בחברה הנה קריטית לקבלת החלטות נכונה ולגיבוש אסטרטגיה שתוביל לחיזוק החברה ולקידומה העסקי.

ברור כי לא ניתן להבטיח החלטות טובות בהיבטים הטכנולוגיים, אבל שיתוף הדירקטורים בבחינה ובניתוח סוגיות ותהליכים טכנולוגיים בחברה, תקטין את הסיכון במידה ניכרת.

מכון המחקר Korn Ferry Institute פרסם ב-2014 עבודה מעמיקה שעסקה באחריות תאגידית בחברות טכנולוגיות הגדלות בקצב מהיר. הדו"ח מתייחס לעבודת הדירקטוריון בחברות טכנולוגיות לאחר שהמכון ראיין ותיחקר 40 דירקטורים בחברות טכנולוגיות פרטיות וציבוריות.

במסקנות הדו"ח ישנה התייחסות למנגנונים ולחוקים המייחדים את התעשייה הטכנולוגיות אשר עובדת בקצב שונה מתעשיות אחרות והרבה שחקנים קטנים יחסית ולעתים נסתרים מן העין יכולים להשפיע על שיבוש משמעותי הן בחברות קטנות והן החברות גדולות.

הדרישה מחברי הדירקטוריון בתחום הטכנולוגי תהיה ממוקדת ומותאמת בדרך כלל, לחברות על פי גודלן והשלב בו הן נמצאות.

נדרשת מהדירקטורים תפיסה יוזמת, מייעצת ותומכת המשולבת בבקרה צמודה הרבה יותר
מאשר בתעשיות אחרות, בהן סביבת הפעילות יציבה יותר. דירקטור בר סמכא ומוכשר בתחומו יכול לסייע במידה ניכרת להצלחה בחברות אלה.

המחבר מציין בין השאר כי כימיה ושיתוף פעולה בין חברי הדירקטוריון הוא הגורם המשפיע ביותר.

ראוי לציין כי מאמץ של המנכ"ל והנהלת החברה, הדירקטוריון ויו"ר הדירקטוריון ליצור את המרקם והאקלים הנכון לשיתוף פעולה, יכול לקבוע במידה ניכרת את האפקטיביות של החברה בהצלחה אל מול אתגריה העסקיים. ממליץ לעיין בדו"חות מכון מחקר זה באתר www.kornferry.com ובעבודה ספיציפית זו:

Corporate governance in fast-growing technology companies / Hagen Schweinitz

מאמרים נוספים

Genemis Laboratories Inc

טכנולוגיה מוגנת פטנט לזיהוי מהיר של זיהומים כימיים ומיקרוביאליים. המערכת מבוססת על סנסורים ננוטכנולוגיים ומיועדת לזיהוי בשטח ללא צורך במשלוח דגימה למעבדה או שימוש במיכשור מיוחד.

אידיאלית לזיהוי מיידי של בקטריות ופטריות במערכות מים בתעשיה, במשרדים, מטוסים, בתי מלון קליניקות, מי השקיה בחקלאות, בריכות, ספא ועוד.

הטכנולוגיה זכתה בפרסי הערכה בתחומי החדשנות.

Reprotex GmbH

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, מוגנת פטנט לסינון שפכים תעשייתיים ומיחזור המים לשימוש חוזר.
המערכת, ניידת, סגורה ואוטומטית ומאפשרת הפרדה של 99% מהמים בספיקה של עד 200 ליטר לדקה וסינון עד לחלקיקים של 1 מיקרון.
המערכת חסכונית ויעילה במיוחד ומסוגלת לטפל במגוון רחב של בוצה תעשייתית.
הטכנולוגיה זכתה בפרסי הוקרה רבים בתחומי החדשנות, איכות הסביבה והקיימות.

חדשנות בעסקים משפחתיים

תהליך חדשנות לקידום העסק, הוא מהלך חיוני לשיפור הריווחיות וחיזוק כושר התחרות. מחקרים רבים מאשרים כי חברות משפחתיות מצליחות טוב יותר להניע תהליכי חדשנות לקידום פעילותן העסקית.

נגישות