השקעות בטכנולוגיות חדשניות – חלק III – השקעות בחברות

השקעות בטכנולוגיות חדשניות
חומרים מתקדמים, ננוטכנולוגיה, כימיה ותעשיה ירוקה (קלינטק)
מגמות ומאפיינים בשוק ההון סיכון, חברות סטארט אפ ותאגידים מובילים

חלק III – השקעות בחברות

ד"ר דב רייכמן

ספטמבר 2015

חברת StoreDot הישראלית, הוקמה ב-2012 ועוסקת בפיתוח חומרים אורגניים לאיחסון אנרגיה, בטריות, סנסורים ולמסכי LCD. החברה מייעדת את פתרונותיה לטעינה מהירה של סמארטפונים, טעינה לרכב חשמלי ויישומים נוספים המבוססים על הסינטזה הכימית של ננו חומרים מתקדמים לקבלת תכונות אופטיות וחשמליות ייחודיות.

כפי שמדווח באתר Geektime, החברה גייסה במהלך אוגוסט 2015, 18 מיליון דולר ובסבב הגיוס השתתפו Samsung Ventures, הקרן Norma Investments Limited של רומן אברמוביץ׳, וקרן Singulariteam. בסך הכל גייסה החברה עד היום סכום כולל של 66 מיליון דולר, כאשר בסבב הגיוס האחרון שלה גייסה 42 מיליון דולר מקרן Singulariteam.

Depositphotos_3174646_xs15 מיליון דולר הושקעו בחברת Cnano המפתחת ומייצרת ננו-צינוריות פחמן (Carbon Nano Tubes – CNT) המיועדים לסוללות ליתיום ויישומים אלקטרוניים אחרים.

12 חברות ההזנק המובילות שצוינו בדו"ח שפירסם ה-London Environmental Investment Forum מפתחות טכנולוגיות חדשניות למגוון גדול של תעשיות ובהן, נפט, גז, פלדה, כימיקלים, מידע, מזון ורפואה וגייסו בשנתיים וחצי האחרונות כ-150 מיליון דולר מקרנות הון סיכון ותאגידים בתחומי פעילותן.

חברת Slips Technologies האמריקאית מפתחת חומרים לציפויים הדוחים הידבקות של נוזלים ומוצקים וגייסה השקעה של 3 מיליון דולר ב-2014 מחברת BASF.

אתר האינטרנט Nanotechnology Now מפרסם רשימה של 117 גורמים הרלוונטיים להשקעות בתחום הננוטכנולוגיה ובהם קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים (אנג'לים), חממות וחברות כח אדם המתמחות בתחום.

מספר השקעות בחברות בתחום החומרים המתקדמים נעשו ע"י OurCrowd במודל של
Equity Based Crowd Funding:

כ-1.5M$ הושקעו בחברת HighCon העוסקת בשילוב שבין דפוס דיגיטלי לאריזות קרטון, השקעה שנעשתה במשותף עם בני לנדא ו-Marathon Invetsments

כ-0.9M$ הושקעו בחברת Muv העוסקת בהפיכת כל משטח למסך מגע.

כ-0.4M$ הושקעו בחברת Consumer Physics העוסקת בסנסור אופטי מולקולרי לשימושים מגוונים, השקעה שנעשתה במשותף עם Khosla Venture ומספר אנג'לים.

חברת ננו-דיימנשן הישראלית (Nano Dimension) הוקמה בשנת 2012 ועוסקת בהדפסת אלקטרוניקה מתקדמת בתלת-מימד, כולל מדפסת המדפיסה מעגלים אלקטרוניים מודפסים ופיתוח מוצרי דיו מבוססי ננוטכנולוגיה. החברה קיבלה את תמיכת המדען הראשי לייצור הדיו המוליך בהיקף כספי של 3.7 מיליון ש"ח.

החברה חתמה על הסכם רשיון עם האוניברסיטה העברית (חב' יישום) לטכנולוגיה של פרופ' שלמה מגדסי מהמכון לכימיה, לדיו מוליך מבוסס חלקיקי ננו כסף ובנוסף לשוק המדפסות לתחום המעגלים האלקטרוניים תוכל לייצר ולמכור ננו כסף גם לשוק הטלפונים החכמים, יצרני רכב ושווקים נוספים.

Education concept: Head With Finance Symbol and Chemistry on chalkboard backgroundחברת Nano Dimensionנכנסה לבורסה באמצעות השלד הבורסאי זד.בי.אי באוגוסט 2014 ודיווחה על מספר סבבי גיוסי הון מהנפקות פרטיות. גיוס ההון בסבב האחרון עומד על כ-53 מיליון ש"ח ולקחו בו חלק משקיעים פרטיים וקרנות מקנדה, בריטניה, ארה"ב וישראל.

תאגיד הכימיה הגרמני Merck רכש לאחרונה את חברת הננוטכנולוגיה Qlight Nanotech שהוקמה על בסיס הטכנולוגיה של פרופ' אורי בנין מהאוניברסיטה העברית. החברה הוקמה ב-2009 ומאז היא משתפת פעולה עם חברת Merck שכבר השקיעה בה בעבר במהלך 2012 ו-2013 ובנוסף קיבלה החברה תמיכה מהמדען הראשי במשרד הכלכלה ומהרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים.

קיולייט מפתחת חומרים ויישומים המתבססים על ננו-גבישים מוליכים למחצה. מרק מפתחת מוצרים המבוססים על ננו-חלקיקים מוליכים למחצה לשימוש במסכי תצוגה ובגופי תאורה מבוססי LED וכפי שציין מנכ"ל יישום, זוהי דוגמה מצוינת להגשמת החזון של יישום להפוך חדשנות אקדמית למוצרים חדשניים, כמו גם לייצר הזדמנויות תעסוקה בירושלים בפרט, ובישראל בכלל.

דוגמא נוספת לשיתוף פעולה בין טכנולוגיה חדשנית של חברת יישום לבין חממות המדע היא חברת MercuRemoval שנוסדה ב-2015 לאחר השקעה של חממת האציסון-כינרות והמדען הראשי במשרד הכלכלה.

החברה קיבלה רשיון לשימוש בטכנולוגיה שפותחה ע"י פרופ' יואל ששון מהמכון לכימיה באוניברסיטה העברית לסילוק פליטה של כספית בתהליך השריפה בתחנות הכוח מבוססות פחם ולטכנולוגיה זו חשיבות עליונה במניעת זיהום אוויר ובקידום הכימיה הירוקה.

בתחום החומרים המתקדמים ראוי לציין קשרים נוספים בין התעשייה לאקדמיה המהווים נדבך חשוב בהשקעות שנעשות היום בטכנולוגיות מתקדמות.

הסכם שנחתם בין יישום, החברה למסחור טכנולוגיות של האוניברסיטה העברית ובין כימיקלים לישראל מרחיב את שיתוף הפעולה במחקר ופיתוח חומרים מתקדמים ותוצרי שיתוף הפעולה הוצגו ע"י סמנכ"ל הטכנולוגיה בכימיקלים לישראל בכנס שהתקיים במאי 2015 ועסק בחידושים טכנולוגיים בתחומי האנרגיה והסביבה.

שיתוף הפעולה המחקרי החדש כולל הסכם מחקר בתחום החומרים המתקדמים והדפסות תלת מימד של פרופ' שלמה מגדסי ממכון קזאלי לכימיה יישומית, המכון לכימיה והמרכז לננו מדע וננוטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית. וכן מחקר ורישיון של המצאה בתחום האנרגיה הסולארית, של דר' ליעוז אתגר, מהמכון לכימיה באוניברסיטה העברית.

המצאות אלו מצטרפות לשיתוף הפעולה המתמשך בין יישום לבין כיל חדשנות, החממה הטכנולוגית של כיל, וכיל מוצרים תעשייתיים. שיתוף הפעולה החל בשנת 2014 בתחום הסול ג'ל אותו חוקר פרופ' דוד אבניר מהמכון לכימיה באוניברסיטה העברית.
על פי הסכמים אלו, לכיל מוצרים תעשייתיים תהיה אופציה לקבל באופן בלעדי את הזכויות עבור כל המצאה שתהיה תוצאה של המחקרים המשותפים.

להרחבה וגיוון תמונת ההשקעות בחברות בתחום החומרים המתקדמים והננוטכנולוגיה, להלן דוגמאות להיקפי גיוס ההון לחברות סטארט אפ מנתונים שעולים ממאגר CrunchBase.

גיוסי הון

כ-30M $
7 סבבי גיוס ; 2 משקיעים
הגיוס האחרון כ-3M $ ב-2014

פעילות

פיתוח חומרים פורוסיביים היברידיים אורגניים ואי אורגניים לחצאי מוליכים ואלקטרוניקה

שם החברה

SBA Materials
2001

גיוסי הון

כ-8M $
6 סבבי גיוס ; 3 משקיעים
הגיוס האחרון כ-0.75M $ ב-2015

פעילות

ננו חומרים לשימוש בחומרים מרוכבים

שם החברה

Adama Materials
2008

גיוסי הון

כ-5M $ ב-2015
סבב גיוס אחד

פעילות

ננוטכנולוגיה, ייצור גרפן (Graphene), פולימרים מוליכים

שם החברה

Angstron Materials
2007

גיוסי הון

כ-0.5M $ בשני גיוסים
הונפקה ב-2008

פעילות

ננוטכנולוגיה, Quantum Dots

שם החברה

Quantum Materials
2008

גיוסי הון

כ-4.5M $
2 סבבי גיוס ; משקיע אחד
הגיוס האחרון כ-0.5M $ ב-2014

פעילות

פיתוח וייצור דיו מוליך לתחומי האלקטרוניקה

שם החברה

Intrinsiq Materials
2001

גיוסי הון

כ-1.1M $
2 סבבי גיוס ; משקיע אחד
הגיוס האחרון כ-0. 5M $ ב-2013

פעילות

פיתוח חומרים קראמיים תרמוסטיים

שם החברה

Covaron Materials
2013

גיוסי הון

כ-2M $
2 סבבי גיוס ; 3 משקיעים
הגיוס האחרון ב-2013
Equity Crowd Funding

פעילות

חומרים מתקדמים למיגון

שם החברה

Dynamic Defense Materials
2004

גיוסי הון

כ-1.6M $
2 סבבי גיוס
הגיוס האחרון 1.3M $ ב-2015

פעילות

סוללות

שם החברה

WaterFord Battery Systems
2013

גיוסי הון

כ-0.8M $
2 סבבי גיוס
הגיוס האחרון 0.1M $ ב-2013

פעילות

פתרונות לטיפול במים ושימור אנרגיה

שם החברה

Blue Water Technologies
2003

גיוסי הון

כ-4M $ ב-2013

פעילות

חומרים לתאורת LED מוליכים למסכי מגע ויישומים באלקטרוניקה

שם החברה

LightScape Materials
2009

מאמרים נוספים

Genemis Laboratories Inc

טכנולוגיה מוגנת פטנט לזיהוי מהיר של זיהומים כימיים ומיקרוביאליים. המערכת מבוססת על סנסורים ננוטכנולוגיים ומיועדת לזיהוי בשטח ללא צורך במשלוח דגימה למעבדה או שימוש במיכשור מיוחד.

אידיאלית לזיהוי מיידי של בקטריות ופטריות במערכות מים בתעשיה, במשרדים, מטוסים, בתי מלון קליניקות, מי השקיה בחקלאות, בריכות, ספא ועוד.

הטכנולוגיה זכתה בפרסי הערכה בתחומי החדשנות.

Reprotex GmbH

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, מוגנת פטנט לסינון שפכים תעשייתיים ומיחזור המים לשימוש חוזר.
המערכת, ניידת, סגורה ואוטומטית ומאפשרת הפרדה של 99% מהמים בספיקה של עד 200 ליטר לדקה וסינון עד לחלקיקים של 1 מיקרון.
המערכת חסכונית ויעילה במיוחד ומסוגלת לטפל במגוון רחב של בוצה תעשייתית.
הטכנולוגיה זכתה בפרסי הוקרה רבים בתחומי החדשנות, איכות הסביבה והקיימות.

חדשנות בעסקים משפחתיים

תהליך חדשנות לקידום העסק, הוא מהלך חיוני לשיפור הריווחיות וחיזוק כושר התחרות. מחקרים רבים מאשרים כי חברות משפחתיות מצליחות טוב יותר להניע תהליכי חדשנות לקידום פעילותן העסקית.

נגישות