חדשנות בעסקים משפחתיים

תהליך חדשנות לקידום ורענון העסק, הוא ללא ספק מהלך מתבקש וחיוני לשיפור הריווחיות, לחיזוק כושר התחרות ובהחלט זריקת אנרגיה ועניין להנהלת החברה וצוות העובדים.

הסיבה המרכזית שלא תמיד נראה תוכנית חדשנות בפעולה בעסקים ותיקים קשורה בחסמים הרבים המעכבים או מונעים לחלוטין תוכנית משמעותית מסוג זה לפיתוח העסק.

נשאלת השאלה אם עסקים משפחתיים יודעים טוב יותר להתגבר על החסמים, החששות והשמרנות ולהוביל לתמורות העסקיות המבוקשות. 

 

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות הן בחברות הייעוץ המובילות בעולם והן בפקולטות לניהול במיטב האוניברסיטאות, מאשרים אכן כי חברות משפחתיות מצליחות טוב יותר להניע תהליכי חדשנות לקידום פעילותן העסקית. 

תהליכי החדשנות בחברות המשפחתיות לא התאפיינו בהכרח בתקציבי פיתוח גדולים אלא בעיקר ברוח היזמית, במחויבות החזקה לקידום העסק המשפחתי ובהתנהלות הפחות פורמלית בין חברי ההנהלה.

 

חברות משפחתיות שקידמו תהליכי חדשנות בהצלחה יכולות לשמש מודל לחיקוי ומקור להשראה לעסקים רבים אחרים ועל כן אציין מספר מאפיינים שניתן ליישמם בעסקים רבים.

 

אחד הגורמים המרכזיים המניעים הנהלה בחברה משפחתית הוא הרצון להוביל מהלך בבחינת 'קפיצת מדרגה' של החברה אשר יותיר בבירור את חותמו של דור הניהול הנוכחי בהשוואה לדור המייסדים או דור ההורים.

חדשנות טכנולוגית, חדשנות עסקית או מערכתית עונים מאד לצורך המובהק הזה גם אם החברה ריווחית והגיעה להיקפי מכירות משמעותיים בהשוואה לתקופות קודמות.

תוכנית חדשנות, ודאי נחוצה, אם יש ירידה במכירות, בפעילות העסקית, או בצורך לשירות או למוצר. משברים עיתיים ושינויים בהתנהגות השוק מלווים כל עסק והיערכות מקדימה למגמות אלה, ודאי ישמרו על חוסנה ארוך הטווח של החברה.

 

תמורה מהותית לשידרוג פעילות העסק ניתנת להיעשות בעזרת תהליכי חדשנות המלווים בהכנסת מוצרים ושירותים חדשים, שינוייםן באסטרטגיה העסקית ושיתופי פעולה שטרם נעשו או שיטות ניהול והתייעלות פורצות דרך.

 

מרבית החברות המשפחתיות מתאפיינות בתרבות אירגונית שאינה פורמלית המשלבת מחויבות עמוקה לחברה באותה מידה כפי שמשפחה תומכת יוצרת חוסן ועוצמה לבניה ובנותיה.

חברות מצליחות בעולם ובהן רבות שאינן חברות משפחתיות, ידעו לבנות תרבות אירגונית תומכת, עסקית וחברתית ויצרו את החוויה הרגשית והחיובית למנהל והעובד שהחברה היא גם בית.

 

חברות משפחתיות מצליחות ידעו למנות מנכ"ל בעל רוח יזמית או שידעו לזהות בן משפחה שיוביל את תוכנית החדשנות במקביל לפעילותה השוטפת והמבורכת של החברה.

מוביל תוכנית החדשנות בחברה השכיל לאמץ את המורשת של מייסד החברה ודור המייסדים שנתנו לרוח היזמית את המרחב והזמן הנדרשים והקימו חברה מובילה יש מאין.

המחקרים מצביעים כי ניתן לשלב בהצלחה את המסורת האירגונית רבת השנים יחד עם תהליכי שינוי ואין סתירה בין השמרנות שהובילה לאיתנות האירגונית גם בתקופות קשות לבין חדשנות הפותחת נתיבים ברוח השינויים בשוק והטכנולוגיה המתקדמת כל העת.

 

חלק ממאפייני ההצלחה של תוכנית חדשנות בעסקים המשפחתיים קשורה בהצטרפות הדור הצעיר לפעילות החברה.

אם בעבר הצטרפות דור ההמשך הייתה מהלך כמעט טבעי להתפתחות החברה המשפחתית ורזי המקצוע הועברו בתהליך חניכה ארוך כבר מגיל צעיר, היום נחשפים הצעירים להזדמנויות רבות ואינם נשארים בהכרח בסביבה בה נולדו וגדלו אלא חולמים למרחקים גדולים הרבה יותר.

 

תוכנית חדשנות בעסק המשפחתי יכולה להיות תמריץ מצוין כדי לצרף לחברה בן משפחה מוכשר ולאפשר לו מעין אוטונומיה משלו בחברה הוותיקה.

בעידן הסטארט אפים, ניתן בהחלט להקים סטארט אפ פנים אירגוני בתחום החדשני שיתפתח במקביל לפעילות המסורתית של החברה.

 

תוכנית החדשנות בחברה המשפחתית יכולה לשאוב רעיונות וכיוונים טכנולוגיים חדשניים בעזרת מומחים חיצוניים ואינה חייבת להמציא בעצמה את הרעיון או הטכנולוגיה.

ישנם תהליכים מסודרים לאיתור טכנולוגיות בדיוק כפי שגופי השקעות וחברות מחפשות כל העת טכנולוגיות חדשניות שניתן לרכוש או לקבל זיכיון לשימוש בפטנט או בידע. 

 

מוביל החדשנות בחברה המשפחתית או מנכ"ל החברה ידעו לזהות מבין ההצעות המוגשות להם מה המתאים לחברה המשפחתית ובין שאר השיקולים יתייחסו להיבטים כגון:

ההשקעה הנדרשת, הזמן המוערך עד להגעת המוצרים החדשים לשוק, ההתאמה לתרבות האירגונית, לכוח האדם הקיים והתרומה למיתוג ותדמית החברה.

 

התרבות היזמית שהקימה את החברה המשפחתית, התעוזה, המיקצועיות והמסורת הם הכוח המניע למחזורי חדשנות נוספים ולהצלחה ארוכת טווח לעסק המשפחתי ולכל עסק אחר.

 

בברכה ובהצלחה !

 

ד"ר דב רייכמן
נובמבר 2020

מאמרים נוספים

Genemis Laboratories Inc

טכנולוגיה מוגנת פטנט לזיהוי מהיר של זיהומים כימיים ומיקרוביאליים. המערכת מבוססת על סנסורים ננוטכנולוגיים ומיועדת לזיהוי בשטח ללא צורך במשלוח דגימה למעבדה או שימוש במיכשור מיוחד.

אידיאלית לזיהוי מיידי של בקטריות ופטריות במערכות מים בתעשיה, במשרדים, מטוסים, בתי מלון קליניקות, מי השקיה בחקלאות, בריכות, ספא ועוד.

הטכנולוגיה זכתה בפרסי הערכה בתחומי החדשנות.

Reprotex GmbH

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, מוגנת פטנט לסינון שפכים תעשייתיים ומיחזור המים לשימוש חוזר.
המערכת, ניידת, סגורה ואוטומטית ומאפשרת הפרדה של 99% מהמים בספיקה של עד 200 ליטר לדקה וסינון עד לחלקיקים של 1 מיקרון.
המערכת חסכונית ויעילה במיוחד ומסוגלת לטפל במגוון רחב של בוצה תעשייתית.
הטכנולוגיה זכתה בפרסי הוקרה רבים בתחומי החדשנות, איכות הסביבה והקיימות.

תוכנית עסקית תמציתית ומותאמת אישית

התוכנית העסקית צריכה להיות תוצר תמציתי וממוקד המותאם אישית למנהל, היזם והצוות כדי שניתן יהיה לקבל החלטות באשר לפוטנציאל העסקי ודרכי הפעולה עם סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר.

נגישות