תוכנית עסקית תמציתית ומותאמת אישית

רבות נכתב על חשיבות התוכנית העסקית וסקירות מפורטות התייחסו לתכולתה.

 

יחד עם זאת, עדיין ישנה רתיעה נפוצה מאד המונעת מהרבה אנשים לגשת למשימה של הכנת התוכנית העסקית. 

גם אם מדובר בנייר פנימי עבורנו בלבד והנועד לשפוך מעט יותר אור על הזדמנות שנקרתה בדרכנו על הצעה שקיבלנו, או לבחון בחינה ראשונית רעיון שצץ במוחנו, גם אז רובנו ידחה את המשימה ליום אחר.

בדרך כלל  נתקשה לעשות סדר בבליל התרחישים המציף אותנו בחלומות מתוקים מצד אחד ואיומים מטרידים מאידך שחלקם או רובם כמובן רחוקים מאד מהמציאות.

באופן טבעי הסובייקטיביות שלנו הופכת את הטיפול בנושא למורכב עוד יותר ומטילה ספק אם נוכל להשתכנע מנימוקים שאנחנו כתבנו ואולי מוטים ומנסים לרצות קולות פנימיים. 

 

במהלך השנים ליוויתי עסקים רבים, מנהלים ויזמים ונוכחתי שההימנעות מכתיבת התוכנית העסקית אינה נובעת מההיבטים הטכניים של תכולת התוכנית העסקית. הקושי המרכזי הוא במציאת פרטנר לדיון וחשיבה, איך להתייחס למידע שחסר ותמיד יהיה חסר בחלקו ובסופו של דבר הקושי ביצירת ניסוח תמציתי ובהיר המותאם לדפוסים והמאפיינים של האדם, איש או אשה, צעירים ומבוגרים המבקשים ליצור מפת דרכים עסקית מותאמת במדויק עבורם.

 

התוכנית העסקית שתאפשר לנו לקבל החלטות ולקדם את ההזדמנויות בחיינו תוך סיכון מחושב, צריכה להיות תוצר תמציתי של דיון עם איש מקצוע ושיקלול של מספר ערוצי פעולה עסקיים.

קל מאד לטבוע בנתונים או לאבד כיוון בהסברים ארוכים שאינם תומכים בקבלת החלטות או בכיווני הפעולה המועדפים.

בהמשך, במעלה הדרך, ניתן יהיה להוסיף ולהרחיב ולהתאים את התוכנית העסקית לבחינה לגורמים עסקיים וגורמי מימון חיצוניים.

הנייר הקצר, התמציתי והממוקד הוא אולי קצת יותר קשה להפקה אך הוא בהחלט מפת הדרכים הנכונה שבעזרתה ניתן להתקדם ולבחור את הנתיב עם סיכויי ההצלחה הטובים ביותר.

 

כתיבת התוכנית העסקית צריכה להיות רגישה ומותאמת לשאיפות, ליכולות, להעדפות ולחסמים של המנהל או המנהלת, היזם או היזמת כפי שנתפר בגד שמתאים למבנה הגוף של כל אחד ואחת, לתנועותיו, לשגרת יומו והתנהלותו.

התוכנית העסקית לא יכולה להיות פתרון כללי שאומץ מעסק אחר מצליח ככל שיהיה וצריכה להתאים למוביליה. 

תוכנית עסקית טובה עם סיכויי הצלחה גבוהים צריכה במידה רבה להתאים ליזם או היזמת מהטעם הפשוט שלכל אחד מאיתנו יש טעמים והעדפות ייחודיים לסביבה העסקית, לתרבות האירגונית ולמאפיינים העסקיים המגוונים של המיזם או ההזדמנות שברצוננו לקדם.

 

מנטור עסקי בעל ניסיון יכול לסייע רבות במתן התייחסות אובייקטיבית ראשונית לפני שנכנסים עמוק יותר לעובי הקורה.

במקרים רבים נתיבים שנראו מלכתחילה ארוכים ומורכבים יתבררו כזולים ובטוחים הרבה יותר ורק דיון עם גורם מקצועי יוביל לאפשרות המועדפת ולהערכה שקולה באשר להיתכנות למימוש הרעיון.

 

תהליך העבודה המשותף צריך להיות קצר וממוקד, ניתוח האפשרויות, בחינה ותיעדוף ובעיקר חוויתי, מהנה ויעיל.

 

מומלץ להתניע את המהלך בהיקף שעות מצומצם בדיון עם איש מקצוע, לוודא שאכן המתווה העסקי המתוכנן עולה בקנה אחד עם מה שמתאים לנו ולסיים את התהליך הראשוני עם מסמך קצר וברור שאנחנו מתחברים אליו ומניע אותנו לפעולה.

 

בברכה ובהצלחה!

 

ד"ר דב רייכמן
נובמבר 2020

מאמרים נוספים

Genemis Laboratories Inc

טכנולוגיה מוגנת פטנט לזיהוי מהיר של זיהומים כימיים ומיקרוביאליים. המערכת מבוססת על סנסורים ננוטכנולוגיים ומיועדת לזיהוי בשטח ללא צורך במשלוח דגימה למעבדה או שימוש במיכשור מיוחד.

אידיאלית לזיהוי מיידי של בקטריות ופטריות במערכות מים בתעשיה, במשרדים, מטוסים, בתי מלון קליניקות, מי השקיה בחקלאות, בריכות, ספא ועוד.

הטכנולוגיה זכתה בפרסי הערכה בתחומי החדשנות.

Reprotex GmbH

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, מוגנת פטנט לסינון שפכים תעשייתיים ומיחזור המים לשימוש חוזר.
המערכת, ניידת, סגורה ואוטומטית ומאפשרת הפרדה של 99% מהמים בספיקה של עד 200 ליטר לדקה וסינון עד לחלקיקים של 1 מיקרון.
המערכת חסכונית ויעילה במיוחד ומסוגלת לטפל במגוון רחב של בוצה תעשייתית.
הטכנולוגיה זכתה בפרסי הוקרה רבים בתחומי החדשנות, איכות הסביבה והקיימות.

חדשנות בעסקים משפחתיים

תהליך חדשנות לקידום העסק, הוא מהלך חיוני לשיפור הריווחיות וחיזוק כושר התחרות. מחקרים רבים מאשרים כי חברות משפחתיות מצליחות טוב יותר להניע תהליכי חדשנות לקידום פעילותן העסקית.

נגישות