מגמות לאיתור ושימוש בחומרים טבעיים וירוקים כחלופות לחומרי גלם בתעשייה

הן המחקר המדעי והן המחקר והפיתוח התעשייתי מחפשים ללא לאות חומרי גלם טבעיים וירוקים לשימוש בתעשיות השונות כדי לצמצם ככל הניתן השפעות מזיקות לאדם ולסביבה.
האתגר המרכזי הינו לאתר חומרים טבעיים שיעילותם גבוהה ומחירם מאפשר קבלת תוצר במחיר תחרותי.
בנוסף, נדרשת תשומת לב רבה לבחינת ההשפעות המזיקות שעלולות להיות גם לחומרי טבע בכל הקשור לתהליכי ייצור המוצר, השימוש בו, וההשלכות על האיזון בטבע ושינויים לא רצויים לסביבה. יש להדגיש, כי ההיבטים ארוכי הטווח קשים לחיזוי.

מגמות השוק לניהול תהליכי חדשנות ושימוש מושכל בחומרים ירוקים, רלוונטית לתעשיות רבות ובהם מזון, קוסמטיקה, חקלאות ובריאות. גישה זו מחייבת הבנה מעמיקה בתהליכי רישוי החומרים כדי להימנע ממהלכי פיתוח יקרים וארוכים.

מומחים לעיבוד וניתוח נתונים לוקחים חלק בניהול ואירגון מאגרי הנתונים הרבים שהצטברו לאורך השנים, כדי לאתר מגמות נסתרות מן העין של חומרים שעברו מבדקים טוקסיקולוגיים ויכולים להיות יעילים למטרות אחרות מאלו שיועדו אליהן מלכתחילה.

התעשייה המודרנית בארץ ובעולם יודעת היום לשלב בתהליכי החדשנות טכנולוגיות מודרניות מתחומים מגוונים אשר יחד מקנים למוצרים החדשים את התכונות הייחודיות הנותנות את המענה המדויק לצורכי השוק.

הטמעת חומרים חדשניים ומתקדמים אינה נחלתם בלבד של התאגידים הגדולים ומחלקות המחקר והפיתוח בחברות הגדולות וניתן היום לתכנן וליישם חדשנות בחברות קטנות ובינוניות תוך התאמה לנישת השוק בו פועלת החברה.

שילוב מספר חומרים טבעיים בפורמולציה כדי להשיג את ספקטרום התוצאה הנדרש לדוגמא בתחומים של שימור, חיטוי והגיינה יכול להיעשות בעבודה ממוקדת קצרת טווח על פי הנתונים של המרכיבים הרלוונטיים היכולים לקחת חלק בהשגת התוצאה.

בתעשיית הקלינטק חלו שינויים רבים וטכנולוגיות חדשניות הפכו זמינות בעקבות הסטארט אפים הרבים שקמו בעזרת יזמים שמצאו עניין הולך וגובר בשימור הסביבה וחיפוש פתרונות לבעיות של זיהום מים, זיהום אוויר וזיהום קרקע.

ניתן היום לשלב ידע בחומרים מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות בין התעשיות השונות בעלויות נמוכות יחסית ובטווחי זמן יחסית קצרים, בעזרת המידע המצטבר והנגיש לגבי מחקרים בתחומים השונים הנעשים באוניברסיטאות ומכוני המחקר בארץ ובעולם.
ניתן לקבל רשיונות לשימוש בפטנטים מהאקדמיה בהסכמי מיסחור היכולים להתאים לחברה קטנה או תאגיד גדול, למיזם צעיר או לחברה ותיקה.
טכנולוגיות שפותחו בסטארט אפים לתחום אחד יכולות להיות מיושמות בחברות אחרות בייעודים נוספים על בסיס שיתוף פעולה בין הגורמים.

שיתופי פעולה מסוג זה מגשרים על פערים בידע ובניסיון היישומי של כל אחד מהצדדים ומאפשרים קבלת הישגים משותפים פורצי דרך שלא היו ניתנים לביצוע בדרך אחרת.

מגמות לאיתור חומרים טבעיים מיועדות להתמודד עם אתגרים של חומרי גלם שהרישוי שלהם מוגבל ובהם אמולסיפיירים, חומרי ארומה, חומרי צבע , חומרי שימור, חיטוי ועוד.

שווקי היצוא נותנים עדיפות רבה למוצרים מבוססי חומרים טבעיים ובשוק הקוסמטיקה בלבד מדובר על ביקוש לחומרים טבעיים שיוביל לשוק של 25 מיליארד דולר עד 2025 כשאירופה נחשבת השוק הגדול ביותר ואח"כ מזרח אסיה וארה"ב.
יחד עם זאת, בתעשיית הקוסמטיקה והטיפוח האישי ישנה רשימה של כ-22,000 כימיקלים המותרים לקוסמטיקה ב-INCI אבל רק כ-10% יכולים להיחשב כטבעיים ולכן האפשרויות לפורמולציה טבעית מוגבלות.

גם תעשיית הקנאביס שהתפתחה מאד בשנים האחרונות בד בבד עם תהליכי הרישוי שהולכים ומתקדמים, מאפשרת שימוש בחומרים פעילים ונגזרות ייחודיות מבוססות CBD וחומרים פעילים נוספים תוך סינון או הפרדה של חומרים שאינם רצויים בפורמולציה הסופית בהתאם לפעילות המבוקשת.

שילוב חומרים טבעיים וירוקים בפורמולציות המוצרים, מאפשר בידול וייחודיות.
רענון הפיתוח העסקי עם מוצרים חדשניים פורצי דרך תוך שמירה על הקהילה והסביבה.

ד"ר דב רייכמן

מאמרים נוספים

Genemis Laboratories Inc

טכנולוגיה מוגנת פטנט לזיהוי מהיר של זיהומים כימיים ומיקרוביאליים. המערכת מבוססת על סנסורים ננוטכנולוגיים ומיועדת לזיהוי בשטח ללא צורך במשלוח דגימה למעבדה או שימוש במיכשור מיוחד.

אידיאלית לזיהוי מיידי של בקטריות ופטריות במערכות מים בתעשיה, במשרדים, מטוסים, בתי מלון קליניקות, מי השקיה בחקלאות, בריכות, ספא ועוד.

הטכנולוגיה זכתה בפרסי הערכה בתחומי החדשנות.

Reprotex GmbH

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, מוגנת פטנט לסינון שפכים תעשייתיים ומיחזור המים לשימוש חוזר.
המערכת, ניידת, סגורה ואוטומטית ומאפשרת הפרדה של 99% מהמים בספיקה של עד 200 ליטר לדקה וסינון עד לחלקיקים של 1 מיקרון.
המערכת חסכונית ויעילה במיוחד ומסוגלת לטפל במגוון רחב של בוצה תעשייתית.
הטכנולוגיה זכתה בפרסי הוקרה רבים בתחומי החדשנות, איכות הסביבה והקיימות.

חדשנות בעסקים משפחתיים

תהליך חדשנות לקידום העסק, הוא מהלך חיוני לשיפור הריווחיות וחיזוק כושר התחרות. מחקרים רבים מאשרים כי חברות משפחתיות מצליחות טוב יותר להניע תהליכי חדשנות לקידום פעילותן העסקית.

נגישות