קיים ביקוש מתמיד להרצאות ממוקדות בנושאים חדשניים מעולם הטכנולוגיה המתקדמת והממצאים החדשים מעולם המחקר המדעי. יחד עם זאת, עולה עניין השומעים בהיבטי המקרו והבנת המגמות והכיוונים אליהם מומלץ להיערך. בהרצאות הפרונטליות, להבדיל מההרצאות בנושאים שונים באינטרנט, עולה הביקוש להצגת שאלות וזמן חופשי וגמיש לדיון רחב ומנותק מהשקפים. מרבית השומעים מציינים את השיחה הפתוחה כמדד חשוב לשביעות הרצון ולמדידת התועלת שהפיקו מההרצאה.
בחרתי להתייחס כאן למגמות שאני מזהה בשנים האחרונות בביקוש להרצאות והעניין המשתנה בתמהיל הנושאים ובדגשי ההעשרה. קיים ביקוש מתמיד להרצאות ממוקדות בנושאים חדשניים, כדי לנסות ולצמצם את פערי המידע שצצים אצל כולנו כל הזמן בעיקר בשינויים בעולם הטכנולוגיה המתקדמת או בממצאים החדשים מעולם המחקר המדעי.
יחד עם זאת, מהתרשמותי מהרצאות שנתתי לאנשי עסקים ומנהלים מהארץ ומהעולם, ליזמים ואנשי טכנולוגיה, לאיגודים מקצועיים ואף לבתי ספר בתחום גילאים רחב, עולה עניין השומעים בהיבטי המקרו והבנת המגמות. מרבית קהלי היעד מעוניינים בשמיעת התרשמות אישית לגבי הכיוונים אליהם מומלץ להיערך. בהרצאות הפרונטליות, להבדיל מההרצאות שניתן למצוא בנושאים שונים באינטרנט, עולה הביקוש להצגת שאלות וזמן חופשי וגמיש לדיון רחב ומנותק מהשקפים. מרבית השומעים מציינים את השיחה הפתוחה כמדד חשוב לשביעות הרצון ולמדידת התועלת שהפיקו מההרצאה.
המגמות בשוק
בחרתי לכתוב כאן מאמר קצר על המגמות שאני מזהה בשנים האחרונות בביקוש להרצאות והעניין המשתנה בתמהיל הנושאים ובדגשי ההעשרה.
קיים ביקוש מתמיד להרצאות ממוקדות בנושאים חדשניים, בניסיון של כולנו לצמצם את פערי מידע שצצים כל הזמן בעיקר בעולם הטכנולוגיה המתקדמת או ממצאים חדשים בתחומי המחקר המדעי.
בתחומים בהם אני עוסק, אפשר לציין את הנושאים הבאים:
- ננוטכנולוגיה וננו חומרים – שימושים בתעשיה
- אינטרנט של הדברים – IoT – מיחשוב לביש והשימוש הנרחב בסנסורים
- זיהום אויר, זיהום מים וזיהום קרקע – מגמות ופתרונות חדשניים
- אנרגיה מתחדשת וחומרים ירוקים – חידושים טכנולוגיים בשמירה על איכות הסביבה
- שיתוף פעולה בין האקדמיה לתעשיה
- הגשת בקשות לפטנטים ומיסחור פטנטים
- עקרונות בגיוס הון ראשוני לחברות הזנק
- בעיות מרכזיות המשוועות לפיתרונות בעזרת חומרים מתקדמים וחדשניים בתחומי התעשייה השונים
הרצאות ממוקדות ומותאמות אישית
בעקבות המודלים של הרצאות Ted וזמינותם לכל דורש, הופכות ההרצאות בנושאים לעיל קצרות יותר וממוקדות יותר על מנת לאפשר הבנה בסיסית של עיקרי הדברים לפחות על קצה המזלג.
יחד עם זאת, מתוך ניסיוני בשנים האחרונות מהרצאות שנתתי לאנשי עסקים ומנהלים מהארץ ומהעולם, ליזמים ואנשי טכנולוגיה, לאיגודים מקצועיים ואף לבתי ספר בתחום גילאים רחב, עולות התובנות הבאות שנכון להתייחס אלייהן.
בהרצאה פרונטלית ולא דרך האינטרנט, כדאי להתאים את התוכן והדגשים לקהל היעד הרלוונטי ולהימנע ממידע כללי הניתן לקריאה ושמיעה חופשית במדיה.
הוזמנתי לתת הרצאה על המגמות בתעשיית ההייטק בפני אנשי אקדמיה ומנהלים בכירים ממספר מדינות אפריקאיות.
בבירור מקדים התברר כי האורחים המגיעים הינם מתחומי החינוך במוסדות האקדמיים והיו רוצים לקדם מודלים לחיבור טוב יותר בין הסטודנטים לעולם התעסוקה וליצור את החיבור המוקדם עם בתי הספר.
כמובן שמידע זה הוביל לבניית הרצאה מותאמת שהשיגה קשב רב, שביעות רצון רבה של האורחים ותקווה למימוש המטרות בעתיד.
בהרצאות פרונטליות רבות, עלו פניות מהקהל לקבל את תמונת המקרו, מגמות ותחזית ובעיקר לשמוע התרשמות אישית לגבי הכיוונים אליהם רצוי להיערך.
בהרצאות לאנשי פיתוח בחברות הייטק בהן ניתן בדרך כלל דגש על טכניקות לפיתוח החשיבה היצירתית, ביקשו השומעים להעלות שאלות רבות ודילמות בהם הם נתקלים במהלך עבודתם. תכנון הרצאות לקהלי יעד כאלה דורשות הקצאה של חצי מזמן ההרצאה לשיחה ודיון חופשי כי זה המדד מבחינתם למיקסום התועלת מההרצאה ולזמן שהוקדש ולאו דווקא שקפים שהוכנו מראש.
בהרצאות לתלמידים שהתמקדו בסקירת עולם ההייטק ועידוד ליזמות וחדשנות, גילו השומעים עניין רב בדרכים להתגבר על החשש מכישלון וחסמים אחרים שנבעו מהתחרות בין התלמידים.
יחד עם זאת, גילו התלמידים רעיונות מקוריים ופתיחות לכל נושא החדשנות בהשוואה לקהל המבוגרים המודע הרבה יותר לקשיים ולדרך המורכבת עד למימוש הרעיון לכדי מוצר.
ממליץ בהחלט למארגני ההרצאות להעדיף קהל מצומצם והומוגני כדי להשיג את התועלת המירבית.
ד"ר דב רייכמן מרצה במסגרות שונות בארץ ובחו"ל כאשר הדגשים הם בדרך כלל בתחומי החדשנות, היזמות, הטכנולוגיה המתקדמת והיכרות עם עולם ההייטק והסטארט אפים.