יזמות עסקית והקמת סטארט אפ כקריירה שנייה

פתיחה של עסק עצמאי, ייעוץ, סטארט אפ טכנולוגי או שותפות, היא הזדמנות טובה מאוד לאלו שפרשו מחברות גדולות וקטנות, לפורשי מערכת הביטחון ואף לכל מי ששוקל לפנות לדרך חדשה לאחר שעבד כשכיר במשרה מסוימת.

נשים וגברים שמילאו תפקידים מגוונים כשכירים לאורך שנים, צברו ניסיון משמעותי בתחומים המקצועיים בהם עסקו בד בבד עם הבנה ארגונית, הבנה עסקית, התנהלות פנים וחוץ אירגונית ותהליכי קבלת החלטות.

שינוי מסוג זה מלווה בחששות, אבל מולם יש בהחלט מקום לבחון ולשקול יזמות עסקית, שיכולה להביא לידי ביטוי את היכולת האישית להקמת עסק בתחום המעניין את האדם ואת הניסיון שלו, כל זאת במבנה הפעילות המתאים לנו.

ניתן לבחון, להתלבט ולעסוק בתהלי המיון בתקופה הקודמת למועד הפרישה או ממש אחריו. הדבר יכול לקחת כחודשיים עד שלושה חודשים, אם הוא מתנהל באופן מובנה, בליווי חיצוני או בלעדיו.

על יזמות עסקית וסטארט אפ כקריירה שנייה
על יזמות עסקית וסטארט אפ כקריירה שנייה

תכנית עסקית ראשונית תכוון אותנו להתייחס להיבטים בעלי המשמעות לפני קבלת ההחלטות באשר לתחום ולמבנה העסק. היא תנחה אותנו לביצוע התהליך הנכון ולשיקולים, שצפויים להגדיל את סיכוי ההצלחה.

תכנית עסקית תתייחס לכל מרכיבי העסק החיוניים, למשל: תחרות, השקעה נדרשת, ייחודיות, כוח אדם, פיתוח, שיווק, מיתוג, תפעול וכיו"ב.

לרוב, אין יזם בעל בקיאות וכישורים מצוינים בכל ההיבטים שציינתי. עם זאת, תמיד ניתן להיעזר במומחים בכל נושא. אלו יאפשרו לנו לפתח את היזמות שלנו בצורה הטובה ביותר.

בשורות אלה מובאים כמה דגשים לבחינת אפשרות להקים סטארט אפ טכנולוגי, גם למנהלים ללא רקע טכנולוגי, הנדסי, מדעי, וגם ללא ניסיון קודם בתחומי ההייטק והיזמות.

זו הזמנה לבחון את הכניסה כיזם, לתחום החדשנות הטכנולוגית, הקמת חברת הזנק, גיוס משקיעים ובצד פוטנציאל ההצלחה העסקית, לאפשר תרומה לקהילה, לרפואה, לחברה ולאיכות החיים – וכך לבסס את מעמדה של ישראל כאומת הסטארט אפ.

ישנם תחומים טכנולוגיים רבים שלהם קיים כיום ביקוש רב ליצירת פתרונות עבור שווקים מגוונים, בישראל ובעולם. בין היתר אפשר לציין את התחומים: חומרים מתקדמים, ננוטכנולוגיה ומזעור, איכות אוויר, איכות מים ואיכות קרקע, פתרונות לתחומי האנרגיה, החקלאות המתקדמת, תעשייה ירוקה ונקייה, תרופות ומיכשור רפואי וטכנולוגיות ביטחוניות.

איך מתחיל תהליך היזמות?

התהליך מתחיל באיתור טכנולוגיה חדשנית. היא יכולה להיות בשלב ההתחלתי רעיון בלבד, או במצב מתקדם שבו כבר קיים אבטיפוס או בקשת פטנט. יש מקרים שבהם מדובר בזיהוי של צורך בשוק שלא קיים לו מענה ובבחינה של גורמי טכנולוגיה ומדע שבאפשרותם לספק מענה לצורך, שייתכן שכלל לא היו מודעים לקיומו.

יזם שבוחן אופציות בתחום זה, ייחשף עד מהרה לטכנולוגיות חדשניות רבות ולרעיונות שידרשו ממנו עיון מעמיק בסיוע מומחים בתחום, שיכולים להיות שותפים עסקיים בהמשך. בשלב הזה שבו בוחנים את היזמות, האתגר העיקרי הוא לגייס את המשקיע ואת ההון הנדרשים על מנת להקים את הסטארט אפ.

יש צורך במילוי מפורט יותר של התכנית העסקית, זאת כדי שלמשקיע יהיה ברור היכן הוא משקיע את כספו, מהו לוח הזמנים לפיתוח ומהו הערך העתידי המשמעותי עבורו במצב של הצלחה. אדגיש כי ההשקעה הראשונית היא לרוב צנועה, אבל היא נדרשת כדי להשיג היתכנות טכנולוגית ברמת האבטיפוס בלבד.

הוכחת ההיתכנות תעלה באופן ניכר את שווי המיזם וגיוס הון נוסף ייעשה בתנאים מועדפים משמעותית למשתתפי סבב גיוס ההון הראשוני.

ייתכן כי ההשקעה הראשונית תתבסס על הון עצמי רק על מנת להתניע את המיזם באופן ראשוני – לדוגמא, להגשת בקשת פטנט, ליצירת הוכחת היתכנות בסיסית ביותר ולקבלת חוות דעת ממובילי דעה וממומחים, שיעריכו שקיים סיכוי לפיתוח פתרון טכנולוגי מסוים, לו קיים צורך אמיתי בשוק.

זו ההזדמנות להדגיש שליזמות מסוג זה, סיכון נמוך יחסית וסיכוי הצלחה גבוה.

  • אלו השוקלים קריירה שנייה לאחר גיל 45 הנם בדרך כלל בעלי הבנה מערכתית, ניסיון בהובלת פרויקטים ובקבלת החלטות וניסיון חיים.
  • התהליך הסדור של גיבוש תכנית עסקית מאפשר להתייחס לתרחישים מגוונים ולהיבטים עסקיים, זאת לפני שהושקע סכום כסף גדול במיזם.
  • בהחלט אפשרי להסתייע במומחים, במנטורים וביועצים לאורך כל ההליכים הראשוניים, כך שאינכם פועלים לבד!
  • אם כל האינדיקציות מצביעות על כך שכדאי לצאת לדרך, תוך נטילת סיכון מחושב, ההשקעה תיעשה על פי אבני הדרך ושלבי ההתקדמות.
  • את ההוצאות העסקיות בהמשך הדרך, אפשר להסב באופן חלקי לאופציות עתידיות בחברות ההזנק.
  • כשלב מקדים להחלטה אם מתאימה לנו בכלל הכניסה לתחום, ניתן לבצע את תהליך סריקת הטכנולוגיות. בדרך כלל, כאשר נתחבר לפתרון טכנולוגי, יווצרו דלק והתלהבות לפעילות יזמית.
  • מומלץ לברר מהי הערכת הזמן, משלב פיתוח הטכנולוגיה ועד לכניסתה אל השוק ולשלב המכירות – וכמו כן רצוי לדעת מהן מגבלות הרגולציה בתחום.
  • בנוסף, הערכת הסיכוי להגשת בקשת פטנט ולקבלת אישור לפטנט בהמשך התהליך אשר יעזרו לשמר את ייחודיות הטכנולוגיה ויתרמו במידה ניכרת לשווי המיזם.
  • התייעצות עם חברים ומומחים, כדאי שתעשה לאחר חתימה על הסכם סודיות שהינו מסמך משפטי בסיסי ביותר בתהליכי הבירור וההקמה של מיזמים בתחום החדשנות הטכנולוגית.

מאמרים נוספים

Genemis Laboratories Inc

טכנולוגיה מוגנת פטנט לזיהוי מהיר של זיהומים כימיים ומיקרוביאליים. המערכת מבוססת על סנסורים ננוטכנולוגיים ומיועדת לזיהוי בשטח ללא צורך במשלוח דגימה למעבדה או שימוש במיכשור מיוחד.

אידיאלית לזיהוי מיידי של בקטריות ופטריות במערכות מים בתעשיה, במשרדים, מטוסים, בתי מלון קליניקות, מי השקיה בחקלאות, בריכות, ספא ועוד.

הטכנולוגיה זכתה בפרסי הערכה בתחומי החדשנות.

Reprotex GmbH

טכנולוגיה חדשנית וייחודית, מוגנת פטנט לסינון שפכים תעשייתיים ומיחזור המים לשימוש חוזר.
המערכת, ניידת, סגורה ואוטומטית ומאפשרת הפרדה של 99% מהמים בספיקה של עד 200 ליטר לדקה וסינון עד לחלקיקים של 1 מיקרון.
המערכת חסכונית ויעילה במיוחד ומסוגלת לטפל במגוון רחב של בוצה תעשייתית.
הטכנולוגיה זכתה בפרסי הוקרה רבים בתחומי החדשנות, איכות הסביבה והקיימות.

חדשנות בעסקים משפחתיים

תהליך חדשנות לקידום העסק, הוא מהלך חיוני לשיפור הריווחיות וחיזוק כושר התחרות. מחקרים רבים מאשרים כי חברות משפחתיות מצליחות טוב יותר להניע תהליכי חדשנות לקידום פעילותן העסקית.

נגישות